Afrikagrupperna

Just nu susar jag fram med SJ X3000 genom Norrland på väg mot Härnösand. Första veckan på globala praktikantprogrammet är snart över och eftersom tanken är att de som vill ska kunna följa mig här tänkte jag berätta lite om vad det är jag ska göra.
 
Programmet består av en förberedelseperiod hemma i Sverige, en praktikperiod i Sydafrika på ungefär fem och en halv månad, och sist men inte minst en period med informationsarbete hemma i Sverige. Praktiken kommer att ske på en av Afrikagruppernas partnerorganisationer och det är just på Afrikagruppernas kontor i Stockholm som vi har spenderat den första veckan.
 
Nu får vi se om jag faktiskt lärt mig något; Afrikagrupperna är en solidaritetsorganisation inriktad mot Södra Afrika. Genom att ge budgetstöd till partnerorganisationer i Södra Afrika samtidigt som man bedriver påverkansarbete i Sverige vill de arbeta för en rättvisare värld. Påverkansarbetet är viktigt eftersom att mycket som händer i Södra Afrika går att koppla till vad som händer här, till exempel vad och hur vi konsumerar. De arbetar även med informationsarbete för att utmana och bredda den bild av Afrika som ofta återfinns i västvärlden. Som praktikanter kommer vi bland annat att bli ett språkrör mellan de lokala partnerorganisationerna i södra Afrika och Afrikagrupperna i Sverige.
 
Afrikagrupperna finansieras till stor del genom SIDA (även om de också bedriver en hel del eget insamlingsarbete), och det är just dit vi är på väg nu, SIDA:s kursgård i Härnösand. Där kommer vi tillsammans med andra praktikanter gå en kurs som handlar just om praktikantrollen och internationellt utvecklingsarbete. 
 
Så året som global praktikant har officiellt börjat, och jag trivs rätt bra med att vara på kursturné genom Sverige. Stay tuned för fler uppdateringar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sydafrika, Vardag | SIDA, afrikagrupperna, globala praktikantprogrammet | |
Upp