Zombieöverlevnad

Det känns som att jag skulle kunna skriva ett blogginlägg om varje sommarprat jag lyssnat på, och dagens sommarprat känns det som jag skulle kunna skriva fler inlägg om.
 
Sommarprataren var Herman Geijer, zomebieöverlevnadsexpert. Det började i alla fall med zomebieöverlevnad, men det Herman insett är att genom att börja prata om hur man skulle överleva en zombieapokalyps kan man lära sig så mycket mer.
 
Mycket handlar om hur människor agerar i kris. I filmer och serier som till exempel The Walking Dead vänder sig människorna mot varandra (till den grad då det var så irriterande att jag aldrig såg klart den serien), men forskningen faktiskt visar att i stunder av kris visar vi medmänsklighet. Han gav till och med exempel på samhällen i kris där människrona gått samman och organiserat sig, vilket i längden lett till ett bättre samhälle.
 
Filsofen Hobbes påstod att människan i grunden är egoistiska och att vi behöver samhället för att tygla oss så att vi kan leva sida vid sida. Jag påstår inte att människor i grunden är altruisktiska heller, men vi kan arbeta tillsammans. Och Hermans tips vid en zombieattack är just att vi behöver varndra.
 
Vem hade trott att man skulle känna sig så hoppfull av att prata om zombieapokalypser?
 
Vill ni lyssna på Herman kan ni gå in och göra det här.
 
Rekommenderas, Vardag | |
Upp