Tänk om alla var precis som jag?

Det är en tankelek som har följt med mig sedan jag liten. Då tänkte jag mest på hur jobbigt det skulle vara för att alla kläderna i min storlek skulle vara slut, och säkert mitt favoritgodis också. 
 
Av någon anledning händer det fortfarande att jag tänker denna tanke. Nu ser jag det mer som ett sätt att reflektera över hur jag är som person. Hur skulle samhället se ut om alla människor tänkte ungefär som jag? Skulle det vara mer solidariskt, effektivt, ensamt? Det är svårt att föreställa sig och det är såklart lite mycket att begära; att samhället ska kunna fungera om där bara finns människor som är närapå identiska. 
 
Det enkla sanningen är väl att samhället behöver alla möjliga typer av människor, även om man ibland kan önska att fler skulle kunna se på saker på samma sätt som man själv gör.
 
Vardag | filosofi | |
Upp