Att provtänka tillsammans

Igår spenderades eftermiddagen i en god väns sällskap, en vän som är alldeles perfekt att provtänka tillsammans med.
 
När jag tänker tillbaka inser jag att många insikter och delar i min personliga utveckling nog härstammar från att jag har haft förmånen att tänka högt med denna person, sen ställer hen någon fråga om mitt resonemang och jag tänker en vända till. Kanske har jag denna gång förändrat något i hur jag tänker, tänkt om. Eller kanske får det resultatet att jag definierar min åsikt mer tydligt, eller förstår varför jag tänker som jag gör.
 
Samhället skulle nog kunna dra nytta av att fler människor fick möjligheten att pröva sina tankar och resonemang högt, utan prestige och utan att kritiseras. Det handlar inte om att säga rätt saker, det handlar om att utveckla sitt resonemang och förstå varför man tänker som man gör. Jag tror det finns många ämnen man inte vågar diskutera, för man vet liksom inte riktigt vad man tänker själv. Jag har själv ämnen som jag inte känner mig bekväm att diskutera med vem som helst, men får man pröva sina tankar i en trygg miljö kan man bli stärkt. Man får öva på att formulera sig och som jag nämnt tidigare, utforska varför man tänker som man gör.
 
Om man inte har möjligheten att provtänka tillsammans med någon tror jag det närmaste man kommer på egen hand är att skriva ner sina tankar, bara låta tankarna flöda som de kommer och se vart man landar. Då ska man förstås orka skriva också.
 
Tack du denna person som förhoppnigsvis vet vem du är.
 
Lycka, Vardag | provtänk | |
#1 - - Anonym:

Denna person blev väldigt glad av att läsa det här inlägget, och dina ord betyder mycket. :) Tack själv!

#2 - - Skogsraah ☾:

Bra skrivet. Håller med dig! Det är viktigt.

Upp